Effectief Werken Als Freelancer

Alle grote en kleine beslissingen voor jou als freelancer bepalen de koers van je bedrijf op de korte en lange termijn. Soms laat je je echter mee voeren in de details en cijfers en zie je door de bomen het bos niet meer. Wanneer je te veel factoren laat meewegen in je keuzes, wordt je besluitvorming ineffectief. Maar wat is te veel?

Een weloverwogen besluit

Laten we duidelijk zijn: een besluit nemen voor je bedrijf vraagt om kennis van zaken en cijfers. Wanneer je bijvoorbeeld overweegt om je uurtarief te verhogen, is het van belang om onderzoek te doen naar de markt waarin je je bevindt. Zijn je klanten in staat het hogere tarief te betalen? En welk tarief hanteert je concurrentie? Weegt het eventuele verlies van klanten op tegen de winst per uur? Het is cruciaal om goede gronden te vinden voor het doorvoeren van veranderingen.

Uiteindelijk is het niet de bedoeling dat je blijft hangen in je onderzoek. Op een gegeven moment moet je analyse een uitkomst vormen. Het uitpluizen van alle mogelijkheden, opties en potentiële resultaten moet geen oneindig proces worden.

Shutterstock _175225373 (1) (1)

Snel en effectief

Elk besluit vereist een andere aanpak. Dit hangt uiteraard af van de impact die het heeft. Maar de aanpak hangt ook af van de manier waarop jij zelf geneigd bent om beslissingen te nemen. Jij hebt door je ervaring en persoonlijkheid al een stijl ontwikkeld om zaken aan te pakken. Toch is het in de huidige markt van cruciaal belang om je snel aan te passen.

Informatie en communicatie werken op topsnelheid. Met online dataverzameling wordt het mogelijk om snel en accuraat zicht te krijgen op de ontwikkeling van je bedrijf, je klant, de markt, je website, je inkomsten en uitgaven, je reputatie, etc. Soms moet je daarom ook in staat zijn om een besluit te maken waarvan je de impact niet direct kunt inschatten. Dit lijkt riskant, maar is in sommige gevallen noodzakelijk.

Blijf bij jezelf

Niet alle besluiten hoeven verandering in te houden. Er zijn genoeg gevallen waarin je kunt beslissen om op dezelfde voet verder te gaan. Een goed bedrijf heeft continuïteit. Daar zit kracht in en daar zit je identiteit in. Ga daarom goed na of een verhoging van je uurtarief bij je past, als je slogan bijvoorbeeld “Betaalbaar en Betrouwbaar” is.

Een laatste tip is om dicht bij jezelf te blijven. Ben jij een control-freak? Probeer dan manieren te vinden om de uitwerking van je keuzes in bedwang te houden. Maak kleine stappen per keer, maar maak wel vaker stappen. Ook zo kun je iets bereiken. Word je graag uitgedaagd? Dan kun je een keer een risico nemen. Durven is ontwikkeling! 

 

Lijkt jou een carrière als freelancer wel wat? Lees op deze pagina alles over een carrière als freelancer!