Deelnemers vinden voor enquêtes

Respondenten overtuigen

Waarom zou iemand ergens moeite in steken zonder er iets voor terug te krijgen? Het idee dat het invullen van een enquête weinig oplevert voor het persoonlijke belang, kun je wegnemen door in te spelen op iemands gevoel. Niet alleen jij als onderzoeker hebt er iets aan dat iemand je helpt, ook de hele wetenschap kan voortbouwen op jouw bevindingen. Die zijn wellicht klein van impact, maar kunnen uiteindelijk groot van betekenis worden.

De betekenis van je bevindingen zou je dus goed moeten duiden. Je onderzoek kan nog zo technisch, kleinschalig of gedetailleerd zijn, het is zonder meer zinvol. Probeer dat je potentiële respondenten duidelijk te maken. Het is bovendien een leerzaam proces om je onderzoek in gewone mensentaal te presenteren.

Een andere strategie om respondenten te vergaren is door niet alleen waardering als "beloning" in te zetten, maar door er daadwerkelijk iets voor terug te doen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van het invullen van iemand anders zijn of haar enquête. Er zijn verschillende pagina's op Facebook bijvoorbeeld, die hierin faciliteren. De alombekende "heitje-voor-een-karweitje"-strategie kan ook prima werken.

Respondenten vinden

De meest eenvoudige en waarschijnlijk meest rendabele manier om respondenten te verkrijgen is het inzetten van je eigen netwerk. Plaats een directe link naar je vragenlijst op je Social Media profielen, stuur mensen een persoonlijk bericht met de link en/of vraag of ze de link willen doorsturen of met anderen willen delen. 

Shutterstock _185753867

 

Ook offline heb je een netwerk. Dit kunnen familieleden zijn, vrienden, kennissen, buren, collega's, etcetera. Probeer ze te benaderen door aan te kondigen dat je een mail met de link zal sturen. Een echt gesprek helpt bij de motivatie om de mail te openen. Je kunt overwegen ook een offline versie van je enquête te maken zodat je die op straat of in de buurt kunt verspreiden. Dit vergt echter wel meer tijd voor de verwerking.

Ken je iemand met een goed bezochte website of veel gelezen nieuwsbrief? Probeer via hen een link te plaatsen. Dit kan bijvoorbeeld ook via verenigingen waar je lid van bent. Ook (meer of minder specialistische) fora kunnen een goed platform zijn voor het vergaren van respondenten. Vaak moet je echter een regelmatige gebruiker zijn om iets te kunnen plaatsen.

Respondenten begeleiden

Het formuleren van je vragen, het vormgeven van de items in de lijst, het kleurgebruik, de lengte en het gebruiksgemak zijn allen onderdeel van het ontwerp van je online enquête. Het belang hiervan is groot: als iemand niet snapt hoe hij bij de volgende vraag komt of als hij zijn aandacht kwijt raakt, verlies je een respondent die wel de moeite had genomen om de vragenlijst te openen.

Richtlijnen over hoe je het beste een online enquête op kunt zetten zijn niet altijd eenduidig. Soms wordt geadviseerd om demografische vragen te bewaren tot het eind, terwijl anderen juist adviseren deze feitelijkheden gelijk te verkrijgen. Er is met andere woorden niet één manier om het goed te doen; dit is onder andere afhankelijk van jouw onderzoek. Als er al een gouden regel bestaat, luidt die als volgt: maak je enquête niet te lang.

Er zijn verschillende tools om een online vragenlijst op te zetten die in meer of mindere mate handig zijn. De keuze voor een bepaalde site is niet alleen afhankelijk van het gebruiksgemak voor je respondenten, maar ook van de manier waarop je je resultaten verkrijgt en wil analyseren. Bekijk en vergelijk verschillende tools voordat je de link met de uiteindelijke vragenlijst verstuurt. Bovendien is het raadzaam om je enquête eerst te toetsen met enkele test-respondenten.

Respondentendatabases

Mocht je het geluk hebben subsidie te krijgen voor je onderzoek of heb je een andere bron van inkomsten waar je uit kunt putten, dan kun je overwegen om een respondentendatabase in te zetten. Met behulp van Google kun je verschillende online services vinden waarbij je je zoekwerk kunt uitbesteden. De kosten zijn hoog, maar deze diensten kunnen een specifieke doelgroep inschakelen en geven gegarandeerd resultaat.

Ook het verhogen van de eerdergenoemde beloning is een strategie om respondenten te trekken. Je kunt hierbij denken aan het verloten van prijzen onder degenen die je vragen invullen. Ook het doorsturen van je online vragenlijst kan beloond worden! Word-of-mouth is immers persoonlijk en vrijwel altijd het meest effectief.

Wil je zelf bijdragen aan de wetenschap omdat je weet hoe moeilijk het is?

Kijk dan eens op de surveybee homepage, hier vind je een overzicht van vragenlijsten waar je ook nog eens geld mee kunt verdienen.